artikel

Het nieuwe biedlogboek: zien wat op een huis is geboden

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Digitaal overzicht maakt koopproces transparanter

Makelaars van de drie grootste brancheverenigingen NVM, VBO en VastgoedPro werken sinds 1 juli met een digitaal biedlogboek. Aspirant-kopers en verkopers kunnen hierin achteraf bekijken welke biedingen op een huis zijn gedaan. Deze transparantie geeft meer zekerheid dat het biedproces eerlijk verloopt.

Het biedlogboek is een digitaal overzicht waarin alle stappen van het verkoopproces automatisch worden geregistreerd. Er staat bijvoorbeeld precies in wanneer en hoeveel er op een huis is geboden. Maar ook of er voorbehouden zijn gemaakt bij het bod, zoals een voorbehoud van financiering of bouwkundige keuring. En of de bieder bijvoorbeeld een gewenste opleverdatum heeft genoemd.

In verband met privacy staat niet in het biedlogboek vermeld wie er heeft geboden.

Alleen inzage achteraf

Het biedlogboek is alleen achteraf en op aanvraag in te zien voor bieders. Op dit moment kan dat alleen bij makelaars van de drie brancheorganisaties die er al mee werken. Ook moeten de drie dagen bedenktijd zijn verstreken en eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

Minder ruimte voor misstanden

De invoering van een biedlogboek is een van de maatregelen die de regering heeft voorgesteld om het aan- en verkoopproces transparanter te maken. Aanleiding hiervoor waren diverse meldingen van consumenten over misstanden op de woningmarkt.

Het kabinet wil het biedlogboek op termijn voor alle makelaars verplichten. Makelaars die er nu al mee werken, lopen dus al op die wet vooruit.

Joost Dop, ceo van funda: ‘Het biedlogboek zorgt voor een veel transparanter aan- en verkoopproces. Dit gaat consumenten op de woningmarkt enorm helpen bij misschien wel de grootste aankoop van hun leven. Daarom juichen we dit initiatief als funda ook toe.’

Vijf voordelen van het biedlogboek

  1. Je kunt zien hoe hoog andere biedingen waren. Blijkt achteraf dat je veel meer of juist veel minder hebt geboden dan het winnende bod, dan weet je of je bij een nieuwe bieding misschien wat hoger of lager moet inzetten.
  2. Je hebt meer inzicht in de gunning van de verkoper. Het is fijn om te weten hoe je concurrenten hebben geboden. Misschien was het winnende bod niet hoger dan dat van jou, maar waren de voorwaarden beter. Ook hiermee kun je je biedingsstrategie een volgende keer aanscherpen.
  3. Je hebt meer zekerheid dat het bieden eerlijk is verlopen. Door de registratie van biedingen kun je zien of er bijvoorbeeld geen biedingen na de sluitingstermijn zijn binnengekomen.
  4. Je kunt controleren of je alle biedingen hebt ontvangen. Dit is een voordeel voor verkopers. In het logboek staan alle biedingen die zijn gedaan. Je kunt dus zien of dit overeenkomt met wat je makelaar aan je heeft doorgegeven.
  5. Bij geschillen heb je een onafhankelijke informatiebron. Mocht er een geschil ontstaan met de aan- of verkopende partij, dan kan het biedlogboek uitsluitsel bieden.
Kies voor zekerheid

Vind je het belangrijk dat jouw makelaar werkt met een online biedlogboek, kies dan voor een makelaar die is aangesloten bij een van de drie brancheverenigingen, zoals de NVM.

Verdiep je verder in dit onderwerp. Dan ben je weer helemaal bij.